Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Poznań – Piła: Będzie o 10% więcej odcinka dwutorowego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
06-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

W Obornikach, na ważnym odcinku linii Poznań –  Piła, PKP PLK wybudują drugi tor i dodatkową nitkę mostu na Warcie. W efekcie długość dwutorowego odcinka tej ważnej linii zostanie zwiększona o blisko 10%. Inwestycja, na którą umowę właśnie podpisano, ma kosztować ok. 100 mln zł netto. Dofinansowane przez Unię Europejską z KPO mają zakończyć się w drugiej połowie 2026 r.

Na odcinku linii 354 o długości ponad 2 km, między posterunkiem Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie powstanie drugi tor wraz z siecią trakcyjną. Zakres inwestycji obejmie także budowę drugiej nitki mostu kolejowego na Warcie. Oprócz tego przepustowość poprawi także budowa nowej mijanki w okolicach Parkowa.

Na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto powstanie dodatkowy, wysoki peron. Zamontowane zostaną wiaty, jasne oświetlenie, ławki oraz czytelne tablice wraz z gablotami z rozkładem jazdy. Z myślą o osobach niewidomych zostaną ułożone ścieżki naprowadzające. Wygodne dojście na pociąg i dobrą komunikację między peronami zapewni nowe przejście podziemne, wyposażone w windy.

– Patrząc na sieć kolejową nie sposób dostrzec istotnego znaczenia ciągu z Poznania do Piły, dlatego widzimy potrzebę budowy drugiego toru na całym brakującym odcinku. Zamierzamy systematycznie nadrabiać wieloletnie zaległości. Teraz robimy pierwszy krok, likwidując „wąskie gardło” w Obornikach poprzez budowę drugiego toru i drugiej „nitki” mostu, a także mijanki w Parkowie. Jednocześnie analizujemy możliwości kolejnych prac, które będziemy mogli konkretyzować po 2030 r., kiedy znane będą źródła finansowania w kolejnej perspektywie Unii Europejskiej – powiedział minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk.

– Konieczność budowy drugiego toru oraz przejścia przez rzekę Wartę oraz dodatkowej infrastruktury na dalszej części trasy uwidoczniła się szczególnie w trakcie wielkiej modernizacji i eksploatacji linii kolejowej Poznań – Piła. Wówczas jednakowoż, ze względu na niewystarczające środki, nie mogło być to realizowane. Obecnie taka możliwość powstaje. Będzie to zdecydowanie służyło podniesieniu standardów i częstotliwości połączeń pasażerskich – powiedział wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak.

– Planując inwestycję, myślimy o dobru pasażera. Nowy peron w Obornikach, ale przede wszystkim dodatkowy tor pozwolą na przejazdy kolejnych pociągów i wpłyną korzystnie na rozkład. Zdecydowaną większość prac wykonamy bez żadnych zmian w ruchu kolejowym, a pasażerowie będą mogli oglądać postęp robót z okien pociągów – powiedział dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA Piotr Bruss.

Inwestycję „Budowa drugiego toru wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie” jest realizowana za blisko 100 mln zł netto (ok. 120 mln zł brutto) z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Prace, na zlecenie zarządcy infrastruktury, przeprowadzi PORR S.A., który rozpocznie roboty już pod koniec czerwca br. Dzięki temu podróżni skorzystają ze wszystkich efektów prac w drugiej połowie przyszłego roku.

Budowa dodatkowego toru w Obornikach uzupełni zakończoną w 2019 r. modernizację linii Poznań – Piła, która okazała się jednak dalece niewystarczająca: na sporym odcinku trasy linia wciąż nie jest dwutorowa a pociągi mogą się tu poruszać tylko z prędkością 120 km/h. Przeprowadzone prace skróciły czas przejazdu – najszybsze pociągi pokonują trasę w ok. 70 min, nawet o ok. 35 min krócej niż wcześniej. Kolej stała się „bliższa” dzięki nowym przystankom: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo, a podróżni zyskali lepsze warunki na 34 przebudowanych peronach w 22 miejscowościach, m.in. w Pile, Chodzieży i Rogoźnie. Bezpieczeństwo na trasie zwiększyły nowoczesne urządzenia sterowania oraz wyremontowane przejazdy kolejowo-drogowe. Prace, za ok. 500 mln zł netto, wykonano przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5